برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
مرجع ثبت و معرفی سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، شبکه های اجتماعی، اینستاگرام، تلگرام

کتابخانه تخصصی فقه و اصول

۱. فلسفه شکل‌گیری کتابخانه

کتاب و کتابخانه از ارکان مهم فرهنگ ساز و از نشانه‌های بارز پویایی و رشد فرهنگ در جوامع انسانی به شمار می‌روند. مسلمانان، با پیروی از آموزه‌های قرآن کریم و پیشوایان معصوم (ع) در طول تاریخ، کتاب‌های بسیار تحریر کردند و کتابخانه‌هایی عظیم بنا نهادند.

امروزه و در عصر گسترش ارتباطات و رسانه‌ها و فراهم شدن ابزارهای اطلاع‌رسانی، هنوز کتاب و کتابخانه جایگاه ویژه خود را دارد، بلکه بهتر می‌تواند ایفای نقش کند. البته گسترش حوزه دانش‌های بشری و دینی، نیازی تازه فراروی فرهنگ دوستان و فرهنگ‌پروران گذارده و آن، تأسیس کتابخانه‌های تخصصی با سرویس‌دهی آسان است.

تردیدی نیست که حوزه‌های علوم دینی، اگر بخواهند همگام زمان به نشر و ترویج فرهنگ دینی بپردازند، باید به طور روزآمد، با تازه‌ترین دستاوردهای فکری بشری آشنا شوند، و این امر، ضرورت ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی، بانک‌های اطلاعات و کتابخانه‌های تخصصی را افزون می‌کند.

در حوزه علمیه قم، جناب حجة الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی با درایت و احساس عمیق فرهنگی، تلاش گسترده‌ای را برای پرکردن این خلأ آغاز کرد، که تأسیس کتابخانه‌های تخصصی (وابسته به دفتر آیةالله العظمی سیستانی) یکی از آنهاست.

۲. افتتاح

کتابخانه تخصصی فقه و اصول از شهریور ۱۳۷۷ شمسی کار تهیه و خرید کتاب را آغاز کرد. حوزه کار این کتابخانه، چهار رشته اصلی: فقه، اصول، رجال و حقوق است. کتابخانه، پس از گذشت پنج ماه، در بهمن ماه همان سال، با ۴۵۰۰ جلد کتاب، ارائه خدمات را به صورت آزمایشی آغاز کرد و در تابستان ۱۳۷۸ش (۲۰ جمادی الثانیه ۱۴۲۰ق) همزمان با میلاد کوثر ولایت، حضرت فاطمه زهرا (س) به صورت رسمی افتتاح شد.

۳. نظام رده‌بندی

کتاب‌های کتابخانه براساس نظام رده‌بندی کنگره فهرست‌نویسی شده‌اند و فهرست کتاب‌های موجود و برخی اطلاعات ضروری دیگر، بر روی رایانه قابل جستجوست. کتابخانه، از نرم‌افزار کتابداری سیمرغ (نوسا) بهره می‌گیرد.
دسته: سایت
موضوع: مذهبی
کلمات کلیدی: ، ،

نظرات نظرات تا اطلاع ثانوی غیر فعال است.